Z końcem tego roku ulegają likwidacji wszystkie gospodarstwa pomocnicze państwowych i samorządowych jednostek budżetowych.

Sposób i tryb likwidacji państwowych gospodarstw i powoływania instytucji gospodarki budżetowej reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2010 r. w sprawie sposobu i trybu przekształcenia gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych w instytucje gospodarki budżetowej (Dz. U. Nr 139 poz. 938 z dnia 4 sierpnia 2010 r.), które wchodzi w życie dnia 12.08.2010 r.

W przypadku samorządowych gospodarstw już czas najwyższy podjąć stosowne kroki, by zdążyć zlikwidować je w terminie. Dzisiaj kilka słów na temat co?, kto?, kiedy?

Kierownik jednostki budżetowej wydaje po uzgodnieniu z organem wykonawczym zarządzenie w sprawie likwidacji gospodarstwa, w którym podaje się datę likwidacji, harmonogram czynności, które mają zostać podjęte i wskazuje osoby odpowiedzialne za ich wykonanie.

3 miesiące przed dniem likwidacji

  1. rozpoczynają się prace archiwizacyjne zgodnie z planem zatwierdzonym przez kierownika jednostki
  2. należy wystąpić o wygaszenie trwałego zarządu dla budynku zajmowanego przez gospodarstwo

2 miesiące przed dniem likwidacji

  1. rozpoczyna się załatwianie spraw pracowniczych (konsultacje ze związkami zawodowymi, powiadomienia pracowników o wygaśnięciu stosunku pracy z dniem likwidacji, przekazanie propozycji innej pracy)
  2. rozpoczynają się prace związane z inwentaryzacja wszystkich aktywów i pasywów

1 miesiąc przed dniem likwidacji

  1. powiadamia się kontrahentów i przejęciu należności i zobowiązań gospodarstwa przez jednostkę lub przedstawia się propozycje zmiany umów z kontrahentami
  2. uzyskuje się potwierdzenia  od banków i kontrahentów prawidłowości wykazanych w księgach stanów aktywów: środków na rachunkach bankowych, należności (w tym udzielonych pożyczek), powierzonych kontrahentom własnych składników majątkowych,

2 tygodnie przed dniem likwidacji

  1. zgłasza się likwidację do organów podatkowych, urzędu statystycznego, ZUS i innych w miarę potrzeb

dzień likwidacji

  1. zamyka się rachunki bankowe i przekazuje środki na nich zgromadzone na rachunek bankowy jednostki budżetowej

do 3 dni po dniu  likwidacji

  1. rozliczenie pracowników
  2. przekazanie pracownikom dokumentów poświadczających zatrudnienie i wynagrodzenie takich jak świadectwo pracy, PIT-11, Rp-7.

do 1 miesiąca po dniu  likwidacji

  1. zamknięcie ksiąg rachunkowych
  2. sporządzenie sprawozdań budżetowych i finansowych

do 6 tygodni po dniu  likwidacji

następuje przekazanie protokołem zdawczo-odbiorczym:

  1. zestawienie aktywów i pasywów według inwentaryzacji na dzień zakończenia działalności
  2. dokumentacji finansowo-księgowej
  3. dokumentacji pracowniczej
  4. wykazu należności i zobowiązań
  5. spisu archiwizowanych dokumentów


c.d.n.

Do tego artykułu skierowało Google po wpisaniu poniższego tekstu:

  • likwidacja jednostki budżetowej krok po kroku
  • likwidacja jednostki budżetowej harmonogram
  • harmonogram likwidacji jednostki budżetowej

17 Odpowiedzi do “Likwidacja gospodarstw pomocniczych – cz.1”

  • jerzy:

    Artykuł jest dla mnie przydatny. Dziękuje za możliwość korzystania z opracowania.

  • iwona:

    Czy mam rozumieć, że jeżeli jednostka budżetowa została rozwiązana z 31.08.10 , to pit 11 należało oddać do US 31.08.10. Przecież to niemożliwe jeżeli w tym dniu wypłacaliśmy jeszcze odprawy, ekwiwalenty , to był strasznie zwariowany dzień. Zresztą koniec sierpnia to nerwówka, współczuje tym którzy mają likwidację przed sobą.

  • Dominika:

    Zwięzły i przejrzysty artykuł.
    Bardzo dziękuję.

  • Renia:

    Witam i proszę o odpowiedż na moje pytanie: Przy przekształceniu gospodarstwa pomocniczego w zakład budżetowy należy wysłać powiadomienia do kontrahentów. Czy tylko do tych kontrahentów z którymi mamy zawarte umowy . czy do wszystkich kontrahentów?. Prowadzimy działalność produkcyjno-usługową i na dzień dzisiejszy mamy 660 kontrahentów. Z góry dziękuję
    Z poważaniem Renia

  • ala:

    Witam. Mam takie pytanie. Robie iwentaryzacje dnia 20 listopada lecz musi byc ona zrobiona na dzien 31.12.2010. Czy robie jaka notatke do spisu z natury, ze np inwentaryzacja z dnia 20 listopada zgodna ze stanem na dzien 31.12.2010. Nie wiem jak to ugryzc, pierwszy raz robie inwentaryzacje!

    • Barbara Szumocka:

      Alu
      Czy możesz bliżej coś powiedzieć co dokładnie robisz?
      Jesteś pracownikiem, któremu zlecono wykonanie tej pracy czy rozpoczynasz pracę jako kierownik jednostki?
      Czy to ma być inwentaryzacja w likwidowanej jednostce?
      Czy masz instrukcję inwentaryzacji?

      Na temat inwentaryzacji piszą grube tomy. Proszę doprecyzuj pytanie.
      Daty zależą od tego, co masz inwentaryzować.
      Dziękuję i pozdrawiam
      Basia

  • marzena:

    Jesteśny jednostką przy której działa gospodarstwo pomocnicze. Likwidacja nastąpi 30 listopada. Kto płaci składki ZUS i podateki PIT-4 i VAT-7?

    • Barbara Szumocka:

      Witaj Marzeno

      Wszystkie te zobowiązania muszą być ujęte na koncie 640 Rozliczenia międzyokresowe kosztów, a w bilansie w V Rozliczenia międzyokresowe.
      Rozumiem, że nie powstaje nowa jednostka w miejsce tego gospodarstwa.
      Jeśli gospodarstwo posiada środki finansowe, to zobowiązania te powinny być opłacone z wyprzedzeniem przed zamknięciem rachunku bankowego.
      Jeśli nie zostaną one opłacone z konta gospodarstwa, to reguluje je jednostka przy której gospodarstwo funkcjonowało.

      Pozdrawiam
      Basia

  • marzena:

    dziękuję Basiu za szybką i treściwą odpowiedź
    Pozdrawiam

  • marzena:

    Pracownicy likwidowanego gospodarstwa pomocniczego (pracownik stacji diagnostycznej i sprzątaczka) otrzymali propozycję pracy w jednostce macierzystej, przejmującej majątek ww gospodarstwa. Stanowiska ich pracy będą takie same jak dotychczas.
    Czy tym pracownikom należy się odprawa?

    • Barbara Szumocka:

      Marzeno nie jestem kompetentna, by odpowiedzieć stanowczo na Twoje pytanie.

      Z tego, co wiem, odprawy należą się, kiedy zmieniasz pracodawcę. W tym przypadku nie jest to dla mnie jednoznaczne. Koniecznie ustal to z radcą prawnym specjalistą od spraw związanych z zatrudnieniem.

      Może pomoże Ci ktoś z Czytelników, kto rozwiązywał podobny problem? Nie spotkałam jeszcze nigdzie rzetelnej informacji na ten temat, którą mogłabym tutaj przytoczyć.

      Pozdrawiam
      Basia

  • eda:

    Witam. Mam takie pytanie. Jednostka podlegająca pod OPS ma na stanie rozne srodki ponizej wartosci 3500 natomiast nie ma ich na stanie w ksiazka, zadnego przyjecia ani nic z tych rzeczy, po prostu ktos sie ich pozbyl i przekazal tej jednostce nieodplatnie nie znajac wartosci. Co mam z nimi zrobic? Robiac inwent. sa na stanie, ale nie znam ich wartosci. Czy wpisuje je gdzies do swojej ksiazki jezeli nie znam kwot, jakosoznaczam? Prosze o pomoc

  • Witam
    GP podpisało umowę dzierżawy, czy po likwidacji GP umowa dzierżawy wygasa?

    • Barbara Szumocka:

      Małgosiu

      Teraz to już taka sprawa może być nawet rozstrzygana przez prawników, jeśli jednostka nie chce kontynuować takiej umowy.

      Gospodarstwo miało wyznaczony czas, by uporządkować sprawy swoich umów. Nie jestem prawnikiem więc nie możesz polegać na mojej opinii. A nie mam pewności czy zagląda tutaj jakikolwiek prawnik.

      Gdyby jednostka budżetowa nie przejmowała majątku, należności i zobowiązań gospodarstwa, które utworzyła, to likwidacja gospodarstwa mogłaby skutkować automatycznie wygaśnięciem tej umowy. Ale w tym przypadku tak nie jest.

      Chyba trzeba negocjować tę umowę, jeśli jednostka nie chce jej kontynuować.

      Pozdrawiam
      Basia

  • Mam pytanie, likwidujemy gospodarstwo pomocnicze które zatrudniało 2 osoby czy tym osobom, nie zatrudniamy ich dalej, należy wypłacić odprawę, jeżeli tak to proszę o podanie podstawy prawnej.

  • Dziękuję za odpowiedź.Pozdrawiam

Wpisz komentarz

Prezent dla Skarbnika
prezent dla skarbnika
Bezpłatny Biuletyn Skarbnika
Imię: *
Email: *
Twój adres e-mail
jest na 100% bezpieczny!
Archiwum