Bilanse

W trakcie roku szkolnego w niektórych gminach zachodzi potrzeba zlikwidowanie nierentownej szkoły. W przypadku Moniki, na której pytania odpowiadam, w miejsce likwidowanej szkoły tworzy się przedszkole. Z  opisu wynika, że sytuacja jest nieco inna niż w przypadkach opisywanych tutaj, kiedy likwidowane były gospodarstwa i zakłady budżetowe. Majątek szkoły ma być przekazany do gminy a nie do nowej jednostki.

Nie mam informacji jakiej dokładnie treści jest zarządzenie w tej sprawie i jaki ustanowiono harmonogram likwidacji.

Przeanalizujmy pytania Moniki w kilku kolejnych artykułach (odpowiadam w nieco innej kolejności). Dzisiaj pytanie z tytułu: Czy bilans likwidowanej jednostki różni się od zwykłego bilansu?

Czytaj dalej... »

W tym formularzu nie było wielu zmian. Aktywa sa identyczne jak w 2010 roku. Nastąpiły dwie zmiany w pasywach. Dotyczą one zmian nazw w dwóch pozycjach: A.II oraz A.III

Było: A.II Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu (+,-) oraz A.III Nadwyżka lub niedobór budżetu (+,-)

A teraz jest: A.II Skumulowany wynik budżetu (+,-) oraz A.III Wynik budżetu (+,-)

Jak widzisz ma to związek ze zmianami, które pojawiły się na formularzu bilansu z wykonania budżetu – chociaż nie do końca identycznie brzmią.

Jeśli jeszcze nie przymierzałaś się do tego bilansu, to mam dla ciebie małą propozycję. Wymyśliłam narzędzie, które z plików xml wygenerowanych z BeSTii tworzą xml z bilansem skonsolidowanym, który możesz zaczytać do Bestii.

Czytaj dalej... »

Temat gorący, mało dokładnie określony w rozporządzeniu i na dodatek bardzo różnie interpretowany przez różne źródła. Wiem, że sama będziesz podejmować ostateczną decyzję jak zastosuje się do tego przepisu twoja jednostka.

Wiele rzeczy zależy od struktury twojej jednostki, od struktury wzajemnych rozliczeń między jednostkami budżetowymi (i ich rachunkami dochodów) oraz zakładami budżetowymi.

Zbierzmy przepisy prawa, które mają w tym przypadku zastosowanie w odniesieniu do roku 2011.

Rozporządzenie traktuje zagadnienie bardzo lakonicznie:

§ 20.

1. Sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego składa się z:

[...]

2. Sporządzając sprawozdanie finansowe, o którym mowa w ust. 1, należy dokonać odpowiednich wyłączeń wzajemnych rozliczeń między jednostkami.

Czytaj dalej... »

Do tego artykułu skierowało Google po wpisaniu poniższego tekstu:

  • wyłączenia z art 51 ustawy o rachunkowosci
  • zestawienei wzajemnych rozracunków

Już ostanie dni kwietnia. Czas dopiąć sporządzanie łącznych sprawozdań finansowych i bilansu z wykonania budżetu. Już wiesz jakie są zmiany w formularzach. Jakie reguły poprawności możesz zastosować w sprawozdaniach będących sumami bilansów jednostkowych, zestawienia zmian w funduszu oraz rachunku zysków i strat. Jeszcze na chwilę wrócimy do tematu wyłączeń w kolejnym artykule.

Dzisiaj mała powtórka z bilansu z wykonania budżetu.

W pliku poniżej znajdziesz wskazówkę, co zrobić w programie Bilans Se z saldami kont kończących rok 2010, których nie ma w formularzu na rok 2011

Czytaj dalej... »

Prezent dla Skarbnika
prezent dla skarbnika
Bezpłatny Biuletyn Skarbnika
Imię: *
Email: *
Twój adres e-mail
jest na 100% bezpieczny!
Archiwum